Menu

Zespół suchego oka – fakty i mity

Wrzesień 27, 2017 - ZDROWIE
Zespół suchego oka – fakty i mity

Zespół suchego oka jest chorobą, która dotyka coraz młodszych pacjentów. Nawet co druga osoba odwiedzająca gabinet okulistyczny skarży się na symptomy mogące wskazywać na to schorzenie. Oto zbiór faktów i mitów na jej temat.

Warto wiedzieć, jak postępować w przypadku wystąpienia zespołu suchego oka. Nie każde działanie, które intuicyjnie można podjąć, pomoże pozbyć się dyskomfortu. Dlatego bardzo ważne jest, aby umiejętnie radzić sobie z symptomami.

1. W leczeniu suchości oka zawsze pomogą krople

To mit. Pacjenci cierpiący na zespół suchego oka mogą sięgać po krople do oczu bez recepty, ale powinni upewnić się, że farmaceuta wydaje im krople nawilżające, a nie na przykład krople na zaczerwienione oczy. Te ostatnie mogą znacznie nasilić objawy, zwiększając ciśnienie w gałce ocznej. Nawilżające krople do oczu bez recepty będą także o wiele lepszym pomysłem, niż zwilżanie oczu zwykłą wodą. Woda może pogorszyć sytuację, wymywając film łzowy i jeszcze bardziej wysuszając oko. Sztuczne łzy, specjalistyczne żele i nawilżające krople do oczu bez recepty uzupełniają suche punkty na gałce ocznej i ubytki w filmie łzowym, tworząc nową warstwę ochronną na oku.

2. Zespół suchego oka to choroba osób starszych

Mit. Na zespół suchego oka skarży się tez wiele osób w młodym wieku. Do grup o podwyższonym ryzyku należą osoby po laserowej operacji oczu, kierowcy oraz osoby pracujące przy komputerze.

3. Soczewki kontaktowe mogą być przyczyną suchości oczu

Prawda. Jeśli nosisz miękkie soczewki kontaktowe pamiętaj, że mogą się one przyczynić się do podrażnień, infekcji i bólu oczu, ponieważ wpływają na szybsze odparowywanie łez. Noszeniu soczewek towarzyszy w związku z tym suchość spojówek, dlatego warto w miarę możliwości zastępować szkła kontaktowe klasycznymi okularami.

4. Gimnastyka oczu może przynieść ulgę

Prawda. W przeciwieństwie do tarcia oczu, ich delikatna gimnastyka może pobudzić oczy do wydzielania większej ilości łez. Zamknij powieki i przez minutę poruszaj pod nimi gałką oczną w obie strony, a następnie w górę i w dół. Pomocne może być także kilkukrotne szerokie ziewanie lub zwyczajne zamknięcie oczu na kilka minut i przykrycie ich wewnętrzną częścią dłoni.

5. Dieta ma profilaktyczne działanie

Fakt. Dla zdrowia oczu są bardzo ważne dwie substancje – retinol, czyli witamina A, oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe tłuszcze Omega-3, w których witamina A się rozpuszcza. Znajdziesz je w olejach roślinnych, na przykład lnianym i oliwie, a także w  tłustych rybach (makrela, śledź, tuńczyk, łosoś). Bogactwem witaminy A natomiast są wątróbka, tran, marchew, dynia, jarmuż, szpinak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *